Sushi - když to miluješ, není co řešit

Ohh, kdybych jen mohla slovy vyjádřit, jak moc sushi zbožňuju. Snad se mi ještě nestalo, že bych na ně neměla chuť a odmítla. Už ani nevím, kdy jsem ho poprvé ochutnala, ale pořádně ho udělat jsem se ho naučila až někdy letos na jaře na Bosh fresh festivalu v Českých Budějovicích.
Naučila jsem se klasické maki, a pak i california, které je můj favorit. Do california toho vždycky naplácám nehorázně moc :D. Tuňákové s mangem, okurkou a smaženou cibulkou jsou nejlepší! Ale už jsem i objevila krásu v simple (jak říká můj kamarád) maki, jen s jednou nebo max dvěma ingrediencemi. Takový losos s avokádem... nojo, už se mi sbýhají sliny a to jsem je dneska měla. Ačkoli se to nemusí zdát, tak výroba sushi trvá celkem dlouho, než se to všechno nachystá ubalí a tak... radši to dělám ve více lidech, uteče to rychleji a je to navíc zábava.
Abych tady o tom jen tak nebásnila, tak vám sem napíšu, jak to dělám. Nechci si tak skvělou věc nechat jen tak pro sebe, ještě když si vzpomenu, jak jsem je dělala před tím, než jsem se to pořádně naučila, tak chci, aby i vy jste věděli, jak správně na to :). 
Nezalekněte se delšího návodu :D.



POTŘEBUJEŠ



  • sushi rýži
  • rýžový ocet
  • cukr
  • sůl
  • řasu nori
  • syrový losos
  • tuňák (může být z konzervy, čerstvý se těžko sehnává)
  • jiné náplně (avokádo, mango, surimi krabí tyčinky, okurka, paprika, mrkev, smažená cibulka)
  • lučinu
  • wasabi
  • černý a bílý sezam (nebo nepravý kaviár)
Rýži nejprve propláchni cca 4x, pak zalej vodou tak, aby voda přesahovala rýži o 1 cm. Dokud se voda nevyvaří, tak vař. Já ji vařím v rýžovaru, tam to kontrolovat nemusím, cvakne a je hotovo. Určitě ho doporučuju, rýže je lepší a je to snadnější určitě. 
Po uvaření rýži nech chvíli vychladnout. Mezitím si připrav roztok z rýžového octa, cukru a soli v poměru 6:4:2. Tím postupně polij rýži a zamíchej. Na začátek to s octem nepřeháněj a radši po trošce ochutnej, aby to nebylo moc výrazné. Přeci jen přidat jde lehce, ale ubrat už ne... 
Zeleninu, jako je mrkev nebo paprika si na chvilku povař ve vodě společně s práškem do pečiva. Stačí tak 2-3 minutky. To jen, aby ta tvrdá zelenina nebyla jak "pěst na oko" v té měkké rýži. Okurka se dává samozřejmě syrová. Všechno, co chceš použít jako náplň si nakrájej na proužky. 


Na samotné balení budeš potřebovat bambusovou podložku (zabalením do folie předejdeš nepříjemnému vymývání rýže z mezi prostorů podložky), na kterou si položíš řasu. Následující postup se odvíjí od toho, jaké sushi děkáš. Jestli california nebo maki. 
Při výrobě maki sushi (většinou si řasu půlím) si rýži rozprostřeš na celou řasu mimo tak centimetru na vzdálenějsí straně od tebe. Na bližší konec naskládej ingredience jaké chceš, ale pozor! nesmíš to s nimi přehnat, aby ti to šlo zabalit. Prázdný konec baz rýže slouží k zalepení rolky. Nezapomeň ho namokřit vodou. 
Na california sushi je postup trošku jiný. Na tohle si většinou nechávám celou řasu a na ní rozprostřu rýži úplně všude a posypu buď mixem bílého a černého sezamu nebo potřu kaviárem. Teď když máš hotovou tuto část s rýží, tak řasu otoč rýží směrem na podložku. Řasu si potři slabounkou vrstvou čerstvého sýra (Lučina), přidej trošku wasabi a naplň tím, co je tvému apetitu nejbližší a už jen zabalit. 
Malý tip: připrav si do nějaké misky vlažnou vodu, do které si budeš namáčet ruce, aby se ti tolik nelepila rýže. To stejné při krájení si namáčej nůž.
Sushi se namáčí do sojovky, takže na tu určitě nezapomeň a výborný je taky kandovaný zázvor! 

Doufám, že jste to aspoň trošku pochytili z mého "návodu" a přeju všem dobrou chuť! ať už u sushi nebo jiného skvělého jídla. Jídlo je třeba si užít, takže žádné výčitky a směle do toho! 

A co lepšího než se k tomu obléct do kimona? :D





Komentáře

Oblíbené příspěvky